Søfartsstyrelsen
Commentor har overtaget vedligehold og support af Søfartsstyrelsens it-applikationer, som bl.a. består af Microsoft Dynamics CRM, Microsoft SharePoint og en række .net-applikationer. Overtagelsen sker som et led i optimeringen af Søfartsstyrelsens it-setup, hvor styrelsen er gået fra at benytte én enkelt leverandør over mod en flerleverandørstrategi. Det betyder, at der nu er tre leverandører, der parallelt dækker it-området for styrelsen.
Commentor har i samarbejde med Søfartsstyrelsen udviklet appen ”My Maritime”. En mobilapplikation som skal gøre livet lettere for de søfarende ved til dels, at kunne håndtere søfartsbeviser samt være i stand til at dokumentere fartstid. Appen er tilgængelig i App store og på Google Play Store
Om Søfartsstyrelsen
Søfartsstyrelsen er en statslig myndighed under Erhvervsministeriet. De varetager bl.a. opgaver som skibstilsyn, udstedelse af diverse maritime certifikater og beviser, farvandsafmærkning samt sejladsinformation og farvandsadvarsler. Søfartsstyrelsen betjener både danske og udenlandske skibe og søfarende i de danske farvande, og arbejder ud fra en ambition om, at det skal være nemt at drive maritim virksomhed og let at være søfarende i Danmark.
Commentor er blevet valgt til at være ansvarlig for Application Management Service (AMS). Aftalen indebærer, at Commentor er ansvarlig for overordnet styring, koordinering og kvalitetssikring af de forskellige leverandørers arbejde.
Én af de store opgaver Commentor har udført i forbindelse med Application Management Service-aftalen, har været at lave nye udviklings- og testmiljøer i Azure. Commentor har flyttet udviklings– og testmiljøerne til Cloud for at opnå en øget agilitet og omstillingsparathed, ligesom turn-around tid er blevet forbedret. Servere hos Statens IT benyttes også fremover til staging og produktion.
Application Management Service aftalen indebærer også en større oprydningsopgave i Søfartsstyrelsens legacy, samt deployment og release management af nye opgaver. Oprydningen bringer Søfartsstyrelsens setup tættere på standard og kvaliteten er blevet væsentligt bedre.
Sådan har vi hjulpet Søfartsstyrelsen med Application Management Service
- Application Management Service-aftalen indebærer kvalitetssikring, styring og koordinering af de valgte leverandørers opgaveudførsel.
- Udviklings- og testmiljøer er flyttet til Azure, hvilket har medført øget agilitet, omstillingsparathed og forbedret turn-around tid.
- Kildekode til og dokumentation af alle systemer er hjemtaget til styrelsens egen Azure DevOps
- Gennemgribende oprydning af legacy, betyder væsentlig højere kvalitet i styrelsens setup, og derigennem en øget leverancesikkerhed, der gør at it kan følge med forretningens ønsker og behov.
- Systemerne er blevet bragt tættere på standard, men der er stadig taget højde for de ønskede tilpasninger, der skal være. Det har bl.a. givet større gennemskuelighed og transparens samt mindsket omkostningerne til vedligehold og opdateringer.
Søfarende får stor indflydelse på appens udvikling fremadrettet
Ser man frem i tiden, så forestiller Søfartsstyrelsen sig også, at det vil være naturligt, at appen videreudvikles og bliver endnu mere intelligent efterhånden, som verden udvikler sig og efterspørgslen opstår. ”Vi modtager løbende feedback fra vores kunder, her de søfarende, og forventer, at vi vil bruge den respons og de input, vi modtager til at bygge videre på appen, så den kan afhjælpe nogle behov, der måtte være eller komme”, forklarer John Westerdahl.
Søfarende får stor indflydelse på appens udvikling fremadrettet
Ser man frem i tiden, så forestiller Søfartsstyrelsen sig også, at det vil være naturligt, at appen videreudvikles og bliver endnu mere intelligent efterhånden, som verden udvikler sig og efterspørgslen opstår. ”Vi modtager løbende feedback fra vores kunder, her de søfarende, og forventer, at vi vil bruge den respons og de input, vi modtager til at bygge videre på appen, så den kan afhjælpe nogle behov, der måtte være eller komme”
Project execution, Søfartsstyrelsen
Om “My Maritime”
”My Maritime” er en brugervenlig og intuitiv mobilapplikation under udvikling. Den er en del af et fælles digitalt univers, der skal bidrage til, at det bliver nemmere at være søfarende i de danske farvande. Søfartsstyrelsen forventer, at appen vil gøre en stor forskel for de søfarende, da den vil give dem adgang til både deres søfartsdokumenter -og beviser samt give mulighed for at registrere fartstid. Begge dele noget der via appen vil blive tilgængeligt 24/7 og som kan tilgås både online og offline fra såvel iOS som Android.
My Maritime er tilgængelig til gratis download på App Store og i Google Play Store
Kontakt
Commentor rådgiver, udvikler og vedligeholder forretningskritisk software og it-systemer for Danmarks største private og offentlige aktører. Vi specialudvikler it-løsninger designet til at tackle præcis den problemstilling, vores kunder står overfor.
Som uafhængig leverandør anbefaler vi altid den mest passende teknologi til det konkrete formål. Vi har løsningens komplette levetid in mente, og vi følger op med service – også efter udviklingsfasen.
Udvalgte cases
Vi udvikler software og it-løsninger designet og optimeret til at tackle præcis den problemstilling, vores kunder står overfor. Vi har mange års erfaring med Application Management Service, integration på enterprise-niveau, og som uafhængig leverandør anbefaler vi altid de mest passende teknologi til det konkrete formål. Vi følger altid op med service – også efter udviklingsfasen.
Herunder vises et par udvalgte cases.
SKI-leverandør
Commentor er tildelt rammeaftale for SKI 02.18 IT-løsninger, Staten og Kommunernes Indkøbsservice.
Statens Administration
Effektivisering og bedre service til 160 statslige kunder gennem brugervenlig kundeportal
Københavns kommune
Xamarin App udvikling og best practices i Development process, DevOps og Azure