Pressemeddelelse d 02. November 2020
Webtilgængelighedsloven trådte for nyligt i kraft, og dermed får de omkring en million danskere, der oplever problemer med digitale løsninger, nu hjælp i deres kontakt til det offentlige. I den forbindelse har udviklingshuset Commentor netop udført en gennemgribende videreudvikling og forbedring af Nævnenes Hus’ klageportal, således de overholder standarden på lovens 50 succeskriterier.
Med henblik på at gøre den offentlige digitalisering tilgængelig for alle borgere skulle alle offentlige organisationer fra den 23. september i år sørge for, at deres webportaler lever op til webtilgængelighedsstandarden WCAG 2.1 AA. Den nye lovgivning skal hjælpe de omkring en million danskere med forskellige handicap, der ifølge Dansk Handicap oplever problemer med digitale løsninger i deres kontakt med det offentlige.
I forbindelse med den nye standard har Nævnenes Hus givet udviklingshuset Commentor, som leverer forretningskritiske it-projekter til en række af landets største private og offentlige aktører, ansvaret for at videreudvikle og forbedre webtilgængeligheden på sine mange klageportaler:
– Hos Nævnenes Hus betjener vi en række uafhængige nævn, som vi behandler sager og forbereder afgørelsesudkast for med henblik på at løse de konflikter, der af og til opstår mellem borgere, virksomheder og myndigheder. Derfor er det vigtigt, at vores mange klageportaler er tilgængelige for alle borgere og lever op til loven herom, siger Renè Lind, der er specialkonsulent hos Nævnenes Hus, og fortsætter:
– Nævnenes Hus er meget tilfredse med den ydelse som Commentor har leveret – og samarbejdet herom.
Med den nye webtilgængelighedsstandard skal billeder blandt andet gøres opfattelige for skærmlæserprogrammer, selvbetjeningsløsningerne skal kunne anvendes uden mus, og webstedet skal benytte kodning korrekt, så brugernes værktøjer kan fortolke webportalerne ensartet. Det er blandt andet disse kriterier, som Commentor har implementeret på Nævnenes Hus’ websteder, så de overholder standarden på lovens 50 succeskriterier.
– Offentlige styrelser og organisationer udgør mere end 30 procent af vores omsætning, og vi har således stor erfaring med at sørge for lovpligtig webtilgængelighed i nyudviklede løsninger samt optimere tilgængeligheden på eksisterende websteder, siger salgsdirektør hos Commentor, Lise Bach Vestergaard, og tilføjer:
– Webtilgængelighed er et behov, der endnu er uafdækket hos en del offentlige myndigheder, og vi opfordrer til at opprioritere denne opgave så hurtigt som muligt. Der er nemlig stort fokus på muligheden for at optimere den offentlige selvbetjening for alle borgere, og webtilgængelighed er et essentielt værktøj for at opnå dette.
Om Commentor
Commentor er et dansk udviklingshus, der leverer kundespecifikke softwareløsninger til forretningskritiske systemer. Virksomheden fungerer som uafhængig it-leverandør med fokus på komplette løsninger samt udvikling og tilpasning af delkomponenter til eksisterende systemer. Commentor har tunge kompetencer inden for produktudvikling og effektivisering af eksisterende forretningsgange og leverer desuden konsulentydelser og udvikling inden for integration, portal, Cloud, IoT og application management.
Commentor beskæftiger i dag over 100 medarbejdere og ejes af CEO Michael Hove.
Se mere på www.commentor.dk.
For yderligere information kontakt venligst:
• Michael Hove, CEO hos Commentor, tlf.: +45 2999 2071 eller e-mail: mhj@commentor.dk
• Jesper Gottlieb, Marketing & Communications Manager hos Commentor, tlf.: +45 20 85 85 81 eller e-mail: jgl@commentor.dk